Frokosten er servert. Havreproteingrøt og chia(rumpetroll-)vann.

Fristende overskrift? Huff! Noe skal man prøve. Jeg oppdaget chia-vann på instagram for noen dager siden, og siden jeg har en pose chia-frø i skapet tenkte jeg at det måtte prøves.

Hva er chia-frø? 

  • Chia-frø er planterikets rikeste kilde til omega-3, og føyer seg inn i klassen av supermat.  2 spiseskjeer chiafrø inneholder mer omega-3 enn en hel laksefilet. I tillegg inneholder frøene store mengder protein og alle de livsnødvendige aminosyrene vi trenger. Du kan si at disse frøene med andre ord er et fullverdig protein. Protein with benefits. 
  • De små frøene er også svært rike på mineraler, deriblant kalsium. 2 ss frø kan måle seg med kalsiuminnholdet i flere glass melk. 
  • Dersom du er dårlig i magen, kan du det hjelpe det å spise chia-frø. Disse frøene suger opp væske. Oppsugingsevnen skyldes mukopolysakkarider som finnes i frøene. Disse er også med på å bygge opp en slimhinne i tarmveggen som hemmer sykdomsfremkallende bakterier. 
  • De hindrer blodsukkeret i å stige så fort.
  • Chiafrø kan ta opp 12 ganger sin egen vekt i vann, dermed hindrer de dehydrering. 
  • Frøene inneholder kostfiber som er bra for fordøyelsen. 

(Kilder: Wikipedia, sanabona.no, superlivstil.net)

Chiafrøene har mange bruksområder, men jeg har foreløpig bare prøvd dem i brød, i vann (i dag) og i smoothies. De egner seg også i grøt og i kalde desserter. 

Hvis du søker etter hash-taggen chiawater på instagram eller rett og slett bare chia, vil du finne utallige ideer til hvordan frøene skal brukes. De smaker dessuten nesten ingenting. Vannet gikk hvertfall ned lettere enn forventet, selv om det unektelig ser ut som små, uferdige rumpetroll. Her har du en link til chia-frø på iherb.

Det føles som å drikke pittesmå geleklumper. Dersom du har smakt aloevera-vann kan fra Narvesen så kan det sammenlignes med følelsen av aloevera-klumpene i vannet. 

Det er gøy å prøve noe nytt! Hurra for det! :D

Etter å ha lest om det pussige lille frøet blir resten av frokosten min plutselig helt vanlig og tradisjonell, ikke sant? Havregrynsgrøt med vaniljeprotein, PB2, valnøtter, banan og blåbær. NAM!

Havregrynsgrøten er laget med mandelmelk fra Rema, vaniljeproteinet jeg kjøpte hos x-life, litt salt og toppet med banan, pb2, valnøtter og blåbær. Her er det mye snadder, og det kan trenges etter noen dager med bursdagsfeiringer og helligdager osv osv. Jeg kjenner influensaen sniker seg innpå meg, så nå forsøker jeg fortvilt å slippe unna. 

Jeg var på trening sent i går kveld, og jeg synes jeg ser forandringer hver gang jeg ser meg i speilet. Noen ganger skvetter jeg nesten når jeg ser magen som ruver foran meg, nå er den skikkelig i veien når jeg skal ta knebøy og benpress, og jeg lurer på hvor lenge jeg i det hele tatt greier å holde på. Satser på at selve magen ikke har tenkt å vokse så mye mer, jeg kjenner at mini-me2 har nok av tumleplass å vokse på, så forhåpentligvis er det UNGEN som vokser nå, og ikke jeg. Eat to grow, sier jeg bare.

#chiafrø #helse #livsstil #trening #iherb #frokost

Én kommentar

fotocathrine90

02.05.2014 kl.11:53

Nam!:) Herlig blogg du har!
Hvor får man kjøpt chiafrø egentlig? :) Har sett etter det på flere plasser, men klarer bare ikke å finne de altså :P

Johnsine

02.05.2014 kl.17:50

Asbjörnsdottir: Hei! På helskost skal de ha chiafrø, men jeg bestiller mine hos iHerb. Det er link på innlegget, rett over det første bildet, mener jeg. :)

Skriv en ny kommentar

hits