Trening med kulemage.

Hei sveis! 

For seks år siden gikk jeg gravid med Mia. Jeg følte meg som superkvinnen, bortsett fra at kroppen min tidlig fikk bekkenløsning, allerede i uke fjorten kjente jeg hvordan bekkenet begrenset meg, og ved slutten av svangerskapet var jeg av og til så preget av smerter at jeg måtte bruke armer og kroppsvekt for å bevege snu meg i senga om natten. Dersom jeg gikk tur langs vei eller i skog og mark kunne bekkenet finne på å "låse" seg, og jeg kom meg ingen steder. Det hadde jeg ikke lyst til å oppleve igjen, jeg tenkte stadig vekk at hvis jeg noen gang ble gravid igjen, kom jeg til å bli sittende i rullestol.

Så begynte jeg å gå på fjellet, jeg gikk til fysioterapeut og fikk behandling for bekken og fikk beskjed om at ryggen min var veik, jeg hadde slakke ledd og måtte sette i gang med trening. Styrketrening. Etter en tur i MR fikk jeg dessuten påvist slitasje nederst i ryggen, enda så ung jeg er, så jeg så for meg dårlige prognoser for et framtidig svangerskap uten smerter.

Som fysioterapeuten anbefalte kom jeg meg på trening. Mye prøving og feiling, i tillegg til at jeg HATET å ta i mot råd fra folk som kunne bedre. Ja, jeg vet det er dumt. Det lønner seg å høre på de som har trent noen år, hvertfall lønner det seg å studere dem litt når de gjør øvelser, spørre og legge merke til hvordan øvelsene utføres. Men i dag er jeg en svoren tilhenger av trening. Det var motivasjon i det å se hvordan kroppen forandret seg ettersom man la mer i både kosthold og idighet på treninga. Det sies jo at 70% av en trent kropp skapes på kjøkkenet. Det er nok helt sikkert sant. 

Det nytter ikke å spise junk etter en hard treningsøkt.

Eniveis. 

Bikinikroppen 2014 :)

Mitt poeng;

I dag er jeg rundt seks måneder på vei i et svangerskap som jeg var sikker på kom til å ende i et smertehelvete. Det gjorde ikke det, og jeg tror og mener bestemt at det ene og alene skyldes at jeg hele veien har holdt meg i bevegelse. Visst har jeg lagt på meg. Rundt 10 kg, tenker jeg. Jeg har dager som er tunge og slappe, men ingen som er vonde slik jeg minnes jeg hadde det da Mia var på vei. Halleluja for det!

Lurer på om bicepsene kommer tilbake etterhvert? :)

Jeg får noen ganger spørsmål om det er så lurt å trene og løfte vekter når man er gravid. Svaret på det er at for meg er ikke gravid noen sykdom. Jeg er ikke funksjonshemmet selv om jeg er gravid. 

Så lenge man kjenner på sine egne begrensninger og stopper dersom man på noen måte føler smerter, mener jeg det er trygt og lurt å trene. 

Totally!


Én kommentar

Du er veldig pen og du virker som en skikkelig snill jente! Fin blogg har du også:) Har en spørsmålsrunde på bloggen min nå så om du ville stilt noen spørsmål der så hadde jeg blitt veldig glad! Kos deg masse i påsken og stå på videre<3

Jill

19.04.2014 kl.00:39

Så flenk du e, vekti å hold sæ i form..:) Sjå der ja, fine bebismagen:-)

Skriv en ny kommentar

hits